www.sbjf.cz

JIHOČESKÝ JAZZOVÝ FESTIVAL - Krausberry (20.08.2019 - 12:51)

Krausberry

18.01.2013 (21:00), Jazz and blues club Highway 61, dům Slavie, České Budějovice, České Budějovice
Krausberry

Český Mick Jagger s kompletní kapelou

 

Účinkující:

Vstupné: 250,-Kč , přeprodej na baru klubu HW61 i v síti CBSYSTEM.CZ

Enfant terrible českého blues, "zpívající bubeník" Martin Kraus si svoji první opravdovou zkušenost s hraním v kapele odbyl v hanspaulské legendě Bluesberry. V letech 1981-1984 v ní tloukl škopky a občas mu bylo dovoleno zazpívat si. Jeho křičené "hitíky" "Párek v těstíčku", "Rekreace s ROH" nebo "Nové wawky" se staly vděčným zpestřením všech koncertů kapely, neboť oproti civilnímu projevu leadera P. Introviče a kytaristy M. Císaře, Kraus při interpretaci písniček připomínal spíše ze řetězu puštěného divokého démona. Jenomže Bluesberry vládl pevnou rukou právě Introvič a vše co se ve skupině dělo, podléhalo jemu a jeho náladám.


Někdy v roce 1984 nakonec došlo k roztržce - M. Císař si založil svoji skupinu Hlava B, a Martin Kraus Krausberry. V seriálu Bigbít poznamenal: "My jsme s Krausberry začali hrát asi v osmdesátýmpátým po mém odchodu z Bluesberry. Byla to v podstatě truc-parta, vždyť nás Introvič vyhodil celou kapelu. Udělali jsme si svoji a i ten název s těma Bluesberry trochu souvisí."


Kapela vznikala postupně až se na přelomu let 1985-86 ustálila v sestavě: Martin Kraus (voc), Martin Kučaj (g, zároveň Combo FH, Tabu), Karel Kaleta (g), Ivan Doležálek (bg, zároveň Combo FH), Ivan Dvořák (ds, zároveň Combo FH a Panika) a Richard Dvořák (p, ks). V tomto složení začala obrážet klasické klubové štace v Praze (Chmelnice, Opatov atd.), koncertovala samozřejmě i v Čechách a na Moravě, své si odehrála i na tehdejších soutěžních rockových přehlídkách (např. Vysočina ´86, Rockfest) a píseň "Doláče" se dokonce stala vítěznou písní soutěže Rock pro tento rok.


Na jaře 1987 se skupina zprofesionalizovala a došlo k prvním změnám v obsazení: vedle R. Dvořáka začal na piano alternovat ještě Václav Kopta (ex-Bossanova) a na Kučajovo místo nastoupil další Ostravák, kytarista Jan Volný (ex-Eso). V stejném roce pak Krausberry natočili první písničky na "épéčko", vydané samozřejmě firmou Panton. "Vycházejí z moderního bělošského blues s prvky tvrdého rocku s dominujícím shoutingem M. Krause. Důležitou složkou jejich tvorby jsou humorné a ironické texty," napsal o nich celkem stroze hudební publicista Josef "Zub" Vlček v Encyklopedii jazzu a moderní populární hudby.


Ve tvorbě Krausberry hrálo velkou roli dlouholeté přátelství Krause s kytaristou a zpěvákem (a textařem) skupiny Nerez Zdeňkem Vřešťálem. Oba se znali ještě z dob zlaté éry bluesové Hanspaulky, která probíhala na přelomu 70. a 80. let zejména v hospodách "Houtyš" (U Tyšerů) a Na Pískách. Vřešťál pro Krausberry kromě již zmíněných "Doláčů" napsal celkem zásadní věci, jako třeba "Ohníčky", "Vlakem na Kolín" nebo "Ubrusy". Hodně skladeb si napsal Kraus sám, ale nebránil se spolupráci ani s dalšími "psavci", většinou svými kamarády z Hanspaulky - třeba Janem Fischerem nebo Ivanem Hlasem. V rozhovoru pro měsíčník Gramorevue (1988) se ovšem sám k Hanspaulce přestal hlásit, neboť její cpaní na desky po mnoha letech uplynuvších od její zlaté éry považoval za "ohlodávání mrtvoly". Prohlásil, že se cítí být "žižkovákem" a z Hanspaulky se "odhlásil". Čímž pochopitelně takové ty ortodoxní "hanspauláky" dost dožral.


Koncertní projev kapely stál vyloženě na rtuťovitém Krausovi, jemuž se díky jeho neustálému pohybu po pódiu, začalo brzy říkat "český Mick Jagger". Jeho skvělý, v minulosti mnoha hospodami testovaný, vyřvaný vokál skvěle doplňoval svojí "pološílenou" mimikou obličeje (oblíbeným modelem byl dramaticky vytřeštěný zrak) a pódiovou gymnastikou přesně jako frontman "stounů". Jeho další libůstkou bylo mj. i to, že často vystupoval bos.


Kapela si vybudovala docela slibnou pozici jak mezi fanoušky blues, tak mezi fandy tvrdé hard rockové hudby. V roce 1988 došlo v Krausberry k dalším změnám (které se pak pro soubor až do konce své existence staly tak typickými) - bubeník I. Dvořák se připojil ke Kučajovi ve formaci Tabu a navíc odešel i K. Kaleta. Místo nich se v souboru objevili jazz-funkový bubeník Michal Hejna a také význačný cestovatel napříč tuzemským rockovým spektrem, saxofonista Petr Venkrbec (ex-Combo FH, ex-Vltava, ex-Psí vojáci). V tomto obsazení došlo k natočení dalšího EP s ústřední skladbou "Ohníčky". Hejna pak v kapele vydržel sotva sezónu (odešel do Yandim Bandu), poté ho vystřídal bubeník Jiří Zelenka. Není také bez zajímavosti, že v této době část Krausberry (kromě Krause a Volného) tvořila zároveň Maláskův mírně jazzový band Horká linka.


V polovině roku 1989 pak konečně došlo k natočení první velké desky. Sestava Kraus, Volný, Doležálek, Venkrbec, Zelenka společně s navrátilcem Martinem Kučajem (pokus s novým Fikejzovým projektem Boutique nevyšel) a spoustou hostů na ní znovu natočila čtyři kousky z předchozích "épéček" a doplnila je o dalších devět nových písniček.


Do devadesátých let Krausberry opět vstoupili s řadu změn v obsazení - obsazení; odešel Venkrbec (společně s byvším baskytaristou Jazz Q a Combo FH Pavlem Jakubem Rybou a bubeníkem Jiřím Kollmanem založili jazzový Mind The Step) a přišli kytaristé Mário Císař (ex-Hlava B), Václav Svojtka, staronový pianista Richard Dvořák a baskytaristka Kateřina "Deli" Cinglová (ex-Panika). Ale kapela už nefungovala tak, jak by měla. Natočila ještě jedno album a poté se rozešla. K reinkarnaci Krausberry došlo až v polovině dekády, kdy se její frontman Martin Kraus na podia vrátil. Skupina pak fungovala dál a svou existencí dokonce přešla i přes obávané millenium.


Převzato z http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/kapely/2467-krausberry

 

 

 
‹ Zpět na koncerty
 

Partneři

ČEZ
Hlavní partneři